کودکانی که دارای شاخص توده بدن (BMI) هم سطح و یا بالاتر از95 درصد از همسالان خود دارند چاق در نظر گرفته می شوند BMI یک ابزار مورد استفاده برای تعیین وضعیت وزن است BMI یک محاسبه گر قد و وزن است. چاقی در دوران کودکی یک تهدید جدی برای سلامت کودکان است.

کودکان و نوجوانان چاق دارای اضافه وزن و در معرض خطر برای تعدادی از بیماریهای مزمن هستند سلامت ضعیف ناشی از چاقی در دوران کودکی می تواند در بزرگسالی ادامه یابد.

چاقی در دوران کودکی نه تنها روی سلامت جسمی تاثیر می گذارد بلکه کودکان و نوجوانان دارای اضافه وزن یا چاق را می توانند دچار افسردگی و اعتماد به نفس پایین کند.


علل چاقی دوران کودکی

سابقه خانوادگی، عوامل روانی و شیوه زندگی همه در چاقی کودکان نقش بازی می کند کودکانی که والدین یا دیگر اعضای خانواده آنها اضافه وزن یا چاق هستند بیشتر احتمال چاقی دارند. اما عامل اصلی چاقی در دوران کودکی ترکیبی از خوردن بیش از حد و ورزش بیش از حد پایین است.

یک رژیم غذایی فقیر حاوی سطوح بالایی از چربی یا شکر و دارای مواد مغذی کمی است و می تواند سبب اضافه وزن سریع در کودکان شود. فست فود، آب نبات و نوشابه عامل مهم هستند. وزارت سلامت و خدمات انسانی (HHS) ایالات متحده گزارش می دهد که 32 درصد از دختران نوجوان و 52 درصد پسران نوجوان در ایالات متحده 24 اونس نوشابه یا بیشتر در روز می نوشند.

غذاهای راحتی، مانند غذاهای منجمد، تنقلات شور و کنسرو پاستا همچنین می توانند به افزایش وزن ناسالم کمک کنند. برخی کودکان چاق می شوند زیرا پدر و مادر آنها نمی دانند که چگونه غذاهای سالم را انتخاب و یا آماده سازی کنند. برخی خانواده ها به راحتی قادر به تهیه میوه های تازه، سبزیجات و گوشت نیستند.

فعالیت بدنی ناکافی یکی دیگر از علت چاقی در دوران کودکی است. مردم با فعالیت پایین در تمام سنین تمایل به افزایش وزن دارند. ورزش کالری می سوزاند و به حفظ وزن سالم کمک می کند. کودکانی که تشویق به فعال بدنی نمی شوند کمتر احتمال دارد که کالری اضافی از طریق ورزش بسوزانند.

مسائل روانی نیز ممکن است به چاقی در برخی از کودکان منجر شود. کودکان و نوجوانان خسته و یا افسرده ممکن است برای مقابله با احساسات منفی بیشتر غذا بخورند.